tisdag 31 maj 2011

Lugnet efter ensilaget.......

Alla i familjen sover, det har varit några hektiska dagar, nu slappnar vi av och det är skönt. 1:a skörden är körd och det har trots vissa maskinproblem gått bra. I morgon förmiddag ska andra silon täckas. I går em var det verkligen fullt ös i Istad. Då täckte Jörgen, Martin och Alexander med hjälp av Pappa den stora silon. Olof och jag mjölkade. Hasse slog och Gunilla passade alla barnen. Det gäller att utnyttja alla reurser i sin närhet när det är skördetider. Nu kommer lite bilder från bygget och min dag idag!
När formvirket försvann, börjar man förstå vad som är på G. Allt det där de gjorde som jag inte kunde visa med korten syns nu!


Kom på att jag oftast tagit bilderna på bygget när jag stått borta i porten. Nu gick jag över på andra sidan för att se vad som händer då.

VVS killarna har lagt in rör idag och det har fyllts på mer grus. Snart dags för nästa gjutning.

Jag passade på att få lite kvalitetstid med min man, så jag åkte ett lass med honom. Alltid trevligt att få prata till punkt och inte bli ropad på hela tiden.

Hasse har slagit väldigt rakt. Lätt för Jörgen att köra. Tyckte det var så fina färger när jag åkte med, markens gröna nyanser och himlens båa.
 När jag hade åkt med Jörgen skulle jag kolla in leveransen som kommit, jag hann inte så långt förrän Jörgen ringde och sa att han dragit ner grannens telefonledning i Lilla Istad. Det var bara för frun att gå in och ringa till Skanova och felanmäla. De var så trevliga så. Sen fick jag ringa grannen och berätta vad som hänt. Han hade felanmält sin telefon häromdagen för att det tickade i den. Jag kunde lova honom att det gjorde det inte längre. Nu var den helt tyst! Vi hoppas att det snart är fixat.
Leverans även idag. Skiljegrindar till robotarna.
Idag har många takåsar kommit på plats. Det börjar mer och mer likna ett kostall igen. Ser så enkelt ut när de arbetar med dessa fantastiska liftar. Tänk när de fick springa upp och ner på ställningar hela tiden. Allt var inte bättre förr......
Vem slår den här vingbredden? Flygbarheten är väl inte så bra däremot.

Innan lunch tog jag mig en tur ner till markerna för att kolla en av våra djurgrupper. Igår kväll tyckte vi att tjuren som går med kvigorna var lite slö och loj. Idag när jag kom var han inte pigg. Reste sig inte ens när jag och hundarna kom. Rapport till herrarna i bolaget, beslut att vi hämtar hem honom. Vi åkte ner med kräkkärran, som den kallas här hemma, vi fick efter några turer i enbuskarna på honom, transport hem. Veterinären kom och konstaterade det vi befarat. Blodgång. Han hade undertemp och kissade blod. Vi har behandlat honom och nu hoppas vi att han klarar sig. Nu ikväll stod han upp men hans hjärta slog så snabbt, det är synligt att han lider av blodförslust. Återkommer om hans tillstånd imorgon.
Det måste kallas löneförmån eller kvalitetsbonus när man kan få strosa i markerna och njuta av naturen och så är det ens arbete. Vilket annat yrke ger så stor variation som lantbrukarens? Nytta och nöje går ibland hand i hand. Jag har ju oftast kameran på magen och idag hittade jag fina Krutbrännare som jag delar med mig här.

Jag är administrativ ledare i Emilias fotbollslag och idag på deras träning var jag där och fotade dem i deras nya träningskläder. Visst är de fina våra PAIF F98/01!!

Jag lovade mig själv att ligga i sängen innan 23.00 och nu är tiden snart där. Dags att sluta för den här gången. Ha det gott tills vi hörs igen! // Anna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar