lördag 31 mars 2012

aprilväder en dag för tidigt.....

ja, det kan man lugnt säga. Nordanvinden viner och det är vitt på marken. Inte vad vi blivit vana med de senaste veckorna. Skönt att kura i soffan. Vi har tittat på Tintin-Enhörningens hemlighet. Passade bra så här på lördagseftermiddagen.

Sen jag skrev sist har det hänt en hel del. Vår "nya" traktor har kommit hem, kom just på att den har jag inte fotat, men en del annat har passerat linsen. Vi åkte ner till Borgholm i torsdags och Oscar fick köra nyförvärvet hem. Känns bra att ha en extra traktor. Nu är den placerade framför mixervagnen och då kan 956:an användas till lite annat.

Ibland är det extra skönt att få glädja en annan människa. I torsdags var jag med om det. Vår hyresgästs TV gick sönder i veckan. Jag brukar hjälpa till med de tekniska sakerna, så jag lämnade in tv:n för koll om den gick att laga. Det var inte det enklast att få det gjort, nästa steg var att köpa en ny tv. Jag tog hem en ny tv till vår hyresgäst och den glädje som visades och den tacksamheten, för min hjälp som jag fick kan jag leva på länge. Det som var enkelt och lätt för mig var så stort för denna individ. Härligt att kunna vara till hjälp!

I torsdags var det även bowling med Föra-Alböke LRF avd. Hela familjen + Farmor och Farfar packades in i bilen för färd ner till Borgholm(min fjärde resa dit den dagen, många mil blir det). Vi var över 40 deltagare från byarna här omkring. Jättekul! En timmes bowlande och sen pizzabuffé. Glömde Nikon:en men Emilias mobil fick vara stand in. Måste bara visa er Ivars bowling stil!

Koncentration och lite hjälp av pappa!

Man blir ju varm av att bowla!

Vila lite innan, det är dags för nästa strike!
Ja, just det de va ju en sak till i torsdags, en ny transformator kom till stationen här nere. Jag tog fyrhjulingen ner till 3:an för att kolla läget. De lyckades byta den och i fredags kväll började verken snurra igen, dock i reducerad kapacitet för utbytestransformatorn är inte i rätt storlek, men i väntan på en ny så är det bättre med reducering än med totalstopp.

Utbytestransformatorn på väg.

Genom den här porten ska först den här ut och sen den andra in.
Precisionskörning av krankillen är ett måste!

Kranbilen backas på plats för att kunna dra och lyfta ut?!!
I går var det Jörgens tur att åka på shoppingtur.....han tog vår fenomenala bil/buss, hämtade Kenny och en trion dalmasar med inslag av öländskt blod och styrde kosan mot Tyskland. De shoppade snabbt och intesivt i tre timmar sen åkte de hem igen. Öllagret fylldes och några flaskor vin kom det också med hem. Nu tar familjen Alvarmo en paus från handlandet känns det som. Jo, mat behöver vi förstås. Kvällens middag intas hos lillebror Martin och Elaine, lördagsmys i Rönnerum blir det nu. Ha en trevlig lördagskväll alla vänner!//Anna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar