måndag 3 oktober 2011

Vilken sommar vi har!

Jag började på det här inlägget i fredags men blev avbruten, nu ska jag försöka på nytt. Som sagt vilken härlig sommarvecka vi har haft. Hög luft, blå, blå himmel och varma vindar. Finare dagar än dessa kan man knappt önska sig. Fyra dagar förra veckan hade jag barn hemma pga feber. Det blev inte mycket jobbat. Vi tog en tur med bilen för att kolla in läget. Som ni ser på bilden så har det 8:e vindkraftverket kommit på plats denna veckan. Pratade just med en av säkerhetsvakterna, han hoppades på att få åka hem snart. Så då är det färdigmonterat.

Elvira hade en gosig luva på sin jacka när vi åkte till sinkorna för att kolla de nyfödda kalvarna. Vinden drog så hon tyckte det var skönt med lite lurv kring öronen.
Här lastar Jörgen och Olof , två kor med sina kalvar. Det var den smidigaste lastning jag varit med om. Vissa kor vill inte åka, då kan vi få truga med dem länge, de här gick in på första försöket.
Kvällshimmel i onsdags! Helt enorm färgsättning, alltid svårt med kamersinställningen, men den här var mest lik originalet.
Som sagt i fredags lyftes vingarna på plats. Det är stora vingar och en ofantlig tyngd, det måste vara precis vindstilla för att inte riskera något. Lite senare på dagen så ringde det, man fick inte kontakt med det 5:e verket. Jag fick åka ner och kolla läget och starta om det. Teknikerna kallade det en "norsk" omstart. Det rullade igång iallafall.
Två andra som rullade i fredags var Olof och Hasse som satt i silona när vi hackade majsen. Vi fick en bra skörd och allt gick som en dans, inga trasiga maskiner! Den självgående hacken har en otrolig kapacitet. De som kör vagnar har fullt upp.

När kvällen kom var vi väldigt trötta, det blev inget skördefestande för oss i år. Vi tog med oss Oscar och Lukas istället så att de fick sova över hos Ivar, vilken lycka! På bilden ser ni tre trötta killar som har lekt hur mycket som helst.
Sovdags för dem! Elvira, Oscar och Lukas vaknade vid 7 på lördagsmorgonen. Jag tänkte att nu ser de på Bolibompa så jag hämtar tidningen och läser den i lugn och ro. Gick ut i min blåa morgonrock, med mina röda sköna skor, pratade en stund med grannen  och skulle just gå in då Olof kommer med lastmaskin. Han tjoar att jag ska gå ut till robotarna för det är problem........ Jag går dit och möts av en Jörgen med telefonen i örat talandes med jouren. Till saken hör att vi hade service hjälp i torsdags, då byttes kretskortet i roboten ut och en del i varmvattenberedaren. Den hade larmat i flera dagar utan att det egentligen var fel. Så vi hade ju äntligen fått stopp på det. Nu hade Olof upptäckt att det fattades mycket mjölk i tanken!!! Var va den? Jo, roboten spolade ut allt i avloppet:((. Vi stoppade roboten och med jourhjälp i telefonen testade vi olika ventiler mm. Slutsatsen var att vid arbetet i torsdags missades en inställning vilket gjorde att roboten släppte ut allt i avloppet, över 2000 liter försvann.Jouren kom och rättade till det. Grannen som skulle ut och jaga, kom med sina jaktkompisar och de undrade om det var så man jobbade nuförtiden....det är ett så enkelt jobb med robotar. att man sköter lagårn iförd morgonrock och röda sandaler!

Efter en orolig morgon, så var det skönt att Pappa och brorsan Martin kom,  vi täckte båda majssilona. Mycket mat tryggade inför vintern. Efter en härjig dag avslutade vi med en god middag i Rönnerum. Många glada skratt klingade runt bordet.
God skördeplanka kräver gott att dricka!


Värdparet Pelle och Lena tackar vi för en härlig kväll!


Idag är det två månader sedan vi satte igång robotarna, det firar jag med att gå och lägga mig före midnatt! Tack och godnatt//Anna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar