tisdag 30 augusti 2011

Vart tog augusti vägen?

Sommaren är kort, det mesta regnar bort...... strofer som känns igen och som känns stämma överrens med den här sommaren. De få stunder som vi tagit oss lite ledigt så har vädret varit emot oss. Sommaren blev därför väldigt kort. I morgon är det 31 aug, min farbror fyller år, men det känns verkligen som om hösten är här!


Sommaren sista dopp?? togs av barnen i helgen, jag plaskade lite vi strandkanten med tårna för jag är fortfarande förkyld. Alla fyra badade och njöt. Emilia hittade maneter, en av dem var död, det är den som hon håller i. Ellen som är lite kinkig, tyckte den var jäääätte läskig!

Vi har som sagt två små kissekatter inne nu. På morgnarna låter det däremot som om vi har två ELEFANTER som rusar runt överallt. Speciellt när de springer efter varann ner för trappan så dånar det. Det är väldigt förtjusta i varann.

Morgonpromenad på terassräcket.
 Kollar du din sida så kollar jag min...

Liten går först eller hur!
I lagårn är vi "alltid" nuförtiden. Vi har många rutiner att få in och tiden bara försvinner när man är ute bland korna och fixar. Jag har haft ett par nattpass de senaste dagarna, och de tar på krafterna, säkert därför förkylningen hänger i. I lördags kväll skulle jag gå ut och byta filter sent, men jag somnade på soffan så vi ettiden kommer Jörgen ner och undrar om jag varit ute för det hade börjat åska. Jag snabbade mig ute för att byta filter och ville då hinna innan stora disken gick igång. Jag hann byta på en maskin innan disken. Sen satte jag mig vid datorn för att kolla djuren som behövde puttas osv. Helt plöstligt upptäcker jag att det är alldeles tyst. Konstigt! Jag kollar x-linkarna (dataskärmarna på robotarna) Rengöring pågår står det. Men inget händer. Jag kollar pärmarna med handledning, inget svar. Det andra konstiga är att robotarna larmar inte! Jag beslutar mig för att stänga av båda maskinerna. Sätter igång dem igen och allt funkar. Kollar sedan på rapporterna från x-linken, detta meddelande står. MWS yield overruled. Jag har faktiskt inte kollat med ngn servicetekniker än vad det betyder, min fria översättning sa mig inte så mycket. Det störde iallafall datorn men allt gick ju igång direkt igen. Kan det ha varit åskan som gjorde det? Har någon annan varit med om samma sak? kommentera gärna om ni har.

Korna trivs med robotarna och vi med dem. De mjölkar som bara den, 1024 har gett mest mjölk idag, 59.7 kg mjölk. Många av korna verkar ha hittat sina rutiner men en del kräver lite mer uppmärksamhet. Idag har vi 78 kor i robotarna, 24 i gropen och en hög ute på sinkobete. Nu när de kalvar in inom en snar framtid så kommer vi upp i mer kor i robotarna. Fler pusselbitar hittar sina platser.

Nu är det min tur att hitta till den sköna sängen, barnen, katterna och hundarna sover!
God natt! // Anna

1 kommentar:

  1. Låter som Robotarna tappat kontakten med CRS:en, Telefonlinjen kan störa ut Crs:en vid åska, om ni inte kör med GSM förstås , då har ni uteslutit det problemet...

    SvaraRadera